الخميس، 1 أكتوبر 2009

المطبخ

بسم الله الرحمن الرحيم

والله اجوعكم شويه
طريقه عمل المكرونه بالبشاميل
كتير بيحبها وانا كمان بحبها
هقولكم طريقتها يمكن حد يحب

يعملها فى يوم من الايام
اولا المقادير:
1 كيلو مكرونه اقلام
1/2 كيلو لحم مفروم
2 بصله متوسطه الحجم
3/4 كيلو لبن
معلقتين دقيق
عدد 3 بيض
وشويه البهارات بقى
عدد 4 حبات طماطم متوسطه الحجم

<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>>>

طريقه العمل :
اولا : اللحمه
هتحطى يا ستى اللحمه فى حله كدا على النار

وتسبيها مع نفسها كدا ربع ساعه
وبعدين تضفى ليها البصل المفروم

وتبليها (يعنى تحطى البهارات + الملح ) وبردوا تسبيها
على النار المتوسطه وبعد كدا لما تحسى ان خلاص اللحمه
اتشربت الميه هى و البصل ووصلت للنضج الكويس ليهم
ولى واعرف ازاى ياستى اتعبى كدا ودوقيها
وبعد كدا فى ناس بتحب تعملها بطماطم وفى ناس بتحبها

تكون من غير طماطم بس بالطماطم احلى
يبقى حطى الطماطم بعد ما تضربيها ضربا شديدا قطعيها
من الضرب

وتحطيها عليها وبردوا تسيبها لحد ما اللحمه تتعصج
( ودى بقى هى اللحمه المتعصجه)

<<<<<<<<< >>>>>>>>>


ثانيا : البشاميل:
اولا حطى يا سيدتى 2 ملعقه كبيره سمن على النار وسبيها

لحد ما تسخن كويس اوى لازم تسخن كويس
وبعد كدا ضيفى الدقيق وانتى بتضيفى الدقيق ايدك شغاله بالتقليب

علشان الدقيق مش يكلكع ( يعنى ببساطه مش يعمل كور
حنا مش فى ملعب هنا) ولحد ما تحسى ان الدقيق وصل للون
الدهبى كدا مش اتحرق ارفعيه من على النار وابدئى ضيفى
لبن برضوا بالتقليب يعنى تضيفى شويه لبن وتقلبى معاه لحد

ما توصل للقوام المتماسك ليها مش تبقى خفيفه ولا تقيله
لو حسيتى انها خفيفه ارفعيها على النار مع التقليب علشان
مش تلزق فى الحله ويتحرق البشاميل وبعد كدا ممكن تضفى
عدد 2 بيضه للبشاميل ومش اكتر من كدا لان البيض لو كتر
بينشف البشاميل اوى ...
<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>>>
ثالثا : المكرونه :
حطى 3 لتر ميه على النار لحد ما تغلى ولما تغلى حطى معلقتين

زيت ليه بقى ( علشان المكرونه حبتها مش تلزق مع بعضها
يبقى كل حبه مكرونه منفرده مع نفسها كدا :) )
+الملح طبعا مع التقليب المستمر ليها كل شويه
لحد ما توصل للدرجه المطلوبه من التسويه
<<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>>>>
رابعا :
جهزى صنيه حجمها يناسب حجم المكونات اللى عملتيها و

ضعى طبقه بسيطه من السمنه وعليها رشه دقيق بسيطه اوى
وبعد كدا ضعى كميه من البشاميل على المكرونه وقلبيها كويس

وبعد كدا حطى نصف المكرونه فى الصنينه ووزيعها كويس جدا
بحيث انها تغطى الجزء الاسفل من الصينيه
وبعد كدا حطى اللحمه برضوا وزعيها كويس على طبقه المكرونه
وبعد كدا حطى باقى المكرونه على السطح ووزعيها كويس جدا بحيث ان
لما تضعى البشاميل مش يجرى وينزل لتحت خليكى ناصحه كدا :(

وبعد كدا طبعا زى ما قولت حطى البشاميل ووزعيه كويس انه يغطى
طبقه المكرونه وبعد كدا وبعد كدا حطى الصينيه فى نار متوسطه
لمده من 30 الى 45 دقيقه
فى بيضه ناقصه انا فاكرها كويس مش تضحكى عليا
البيضه دى هتحطيها على وش البشاميل بس

بعد 20 دقيقه من وضعها فى الفرن
:(

بس خلاص انا تعبت وجعت كمان

تحياتى
دا الدقيق على النار


بعد كدا ضيفى اللبن

بعد كدا الملح + البهارات مع التقليب

لازم القوام يكون كدا بالظبط

خلاص جهزنا اللحمه والمكرونه اتسلقت والبشاميل اتعمل

مجهز الصينيه بقى

دا طبقه المكرونه الاخيره

ودى شكلها قبل اضافه البشاميل

ودا اضافه البشاميل

ودا البشاميل لازم يكون مغطى كل الصينيه

ودى شكله بعد ما خرجت من الفرن

وبالهنا والشفا يارب

فى ناس بتحب تحط جبنه شيدر

قبل البشاميل

وفى ناس بتحبها كدا

وفى ناس بتحب تقلى البصل قبل ما تضيف اللحمه

بس انا شايفه كدا اخف شويه

طبعا فى طرق كتير

كل واحد ومزاجه بقى

ونفسه فى الطبيخ

تحياتى

18 أكيد أحب أعرف رأيك:

!! a7mad sala7 !! يقول...

يا سيدي يا سيدي يا سيدي


لالالالالالا

دانتى بتجوعينا بقي


وبعدين حلو الاتجاه ده
الطبخ مادة حلوة اوى لتغيير المود


شرحك ممتاز وفرصة للمى مبيعرفوش يتعلمو


جاتهن خيبة :P

ShiMOo يقول...

!! a7mad sala7 !!

\\
وفرصة للمى مبيعرفوش يتعلمو
جاتهن خيبة :P
\\

طبعا انا عارفه انك متقصدنيش انا
وعلشان كده هعديها :-p


@ Olivetree

انا عن نفسي اكيد يعني بعرف اعملها ههههههههه
بس تقدري تقولي كنت نسياها ;)
بس والله فكره حلوه ومفيده
امممممم طيب ما ايه رأيك تعملي بلوج تبقى كل بوستاته كده ؟
انوي انتي بس وانا معاكي :D

ღ tota ღ يقول...

شرح مميز
ايه الجمال ده

\\
طبعا انا عارفه انك متقصدنيش انا
وعلشان كده هعديها :-p

\\
لا اكيد يقصدك

انا جاية اهدي النفوس :)))

\\
امممممم طيب ما ايه رأيك تعملي بلوج تبقى كل بوستاته كده ؟
انوي انتي بس وانا معاكي :D
\\

وانا معاكواااااااااا

دانا لسه متعلمه انهارده الكب كيك وهااكلكوا اكل تكلوا نفسكوا وراه

ههههههههههههههههه

OlivE يقول...

!! a7mad sala7 !!

//يا سيدي يا سيدي يا سيدي//
يا نعــــــــــــم

لالالالالالا//
دانتى بتجوعينا بقي
//
طبعا انا عملاه مخصوص علشان كدا

وبعدين حلو الاتجاه ده//
الطبخ مادة حلوة اوى لتغيير المود
//
اه فعلا
:)
//
شرحك ممتاز وفرصة للمى مبيعرفوش يتعلمو
//
الله يخليك دا بس من ذوقك
وكمان ياسيدى

اللى مش بتعرف دلوقتى غصب عنها هتعرف بعدين غصب عن عنيها لازم تتعلم
مش هتبقى تقضيها تكاواى يعنى
:)

//
جاتهن خيبة :P
//
الحمد لله انا بعرف
:P

OlivE يقول...

ShiMOo
//
طبعا انا عارفه انك متقصدنيش انا
وعلشان كده هعديها :-p
//

لا دا هو يقصد شيمو مخصوص دا هو كاتب كدا علشان يقصدك ازاى انتى مش عارفه كدا :P



//
انا عن نفسي اكيد يعني بعرف اعملها ههههههههه
//
طيب عينى فى عينك كدا :)

بس تقدري تقولي كنت نسياها ;)//
//

ماشى ياعم واحنا فكرناك اى خدمه
:)

بس والله فكره حلوه ومفيده//
امممممم طيب ما ايه رأيك تعملي بلوج تبقى كل بوستاته كده ؟
انوي انتي بس وانا معاكي
//

هى فكره كويسه
وانا موافقه نعمل بلوج كدا ويبقى مشترك ما بينا وبين اى حد عايز يكون معانا
بس للاسف الوقت دا مش مناسب خالص بجد
بدايه سنه جديده وصعبه جدا لانه هيبقى المشاركات بسيطه وانا مبحبش ابدا فى حاجة واطنشها بعد كدا

ممكن بقى السنه الجايه ودا وعد ان الموضوع دا يتم

سلامى ومنوره

OlivE يقول...

ღ tota ღ
شرح مميز //
ايه الجمال ده
//
من بعض ما عندكم يا جميل
\\

//
وانا معاكواااااااااا
//

تمام بس مش كنتوا تقولوا بدرى بقالى 3 شهور مش بعمل حاجة
كانت الاجازه طويله
ملحوقه ويتعمل قريب


بس دى فكره شيمو وتوتا وانا معاهم محدش يحاول ياخد الفكره دى
والا هو حر


//
دانا لسه متعلمه انهارده الكب كيك وهااكلكوا اكل تكلوا نفسكوا وراه
ههههههههههههههههه
//

اه طيب
ربنا يستر
حاسه انى هضرب مش هاكل والله

ههههههههههههههههه

سلامى ومنور ياقمر

morgana يقول...

اكل
من ورايا
ومكرونه بالفاشميل كمان
اجي معاكو

وبعدين ايه ده
احنا ماعندناش بنات ماتعرفش تطبخ في البلوجات

مادام في اكل هنا انا قاعدالكو
:)

OlivE يقول...

morgana
//
اجي معاكو
//
طيب جهزى شنطه السفر وتعالى
:P
اوعى تتاخرى علينا

//
وبعدين ايه ده
احنا ماعندناش بنات ماتعرفش تطبخ في البلوجات
//
ايون طبعا طبعا



//
مادام في اكل هنا انا قاعدالكو
//
طيب عن اذنك كدا شويه
هنرش قدام البلوج بس
شويه كدا يابنتى لسه مفتحناش
تعالى بعد نص ساعه كدا



الله يسامحكم
اناجوعت وانا لسه صاحيه من النوم


مش عايزه اشوف البوست دا
لحد أذان المغرب







منوره يا مورجن وابقى تعالى
كلهم بيجوا

ЯậŇ MỗŘỹ يقول...

الله
مكرونه بالبشاميل بس انا على فكره لما باكلها بشيل البصل
مبحبش اكله
و انا هشترك معاكم و اعلمكم الرز
:d

ShiMOo يقول...

@ حسبى الله و نعم الوكيل

يخرب عقلك ايه يابت النيك نايم ده !!
حرام عليكي والله :(

OlivE يقول...

حسبى الله و نعم الوكيل

امممممممممممم
منور يا جميل
طبعا تشاركينا
بس تشاركينا فى الاكل ولا تبقى معانا بقى
كل واحد يعمل باللى هياكل بيه
:P


طيب كويس طلع فى حد بيعرف يعمل ارز هنا
الحمد لله

:)


منوررررررررررررره

ЯậŇ MỗŘỹ يقول...

ما تخافوش مش هاكل
انا هعمل رز و بطاطس و كشرى علشان بموت فيه

!! a7mad sala7 !! يقول...

ههههههههههههههههههههههه


بقيتو بتعرفو كلكو دلوقتى


عليه العوض ومنه العوض

عليه العوض ومنه العوض

عليه العوض ومنه العوض

:P

OlivE يقول...

حسبى الله و نعم الوكيل
//
ما تخافوش مش هاكل
//
طيب مالك بتقوليها وانتى مكشره كدا
لا لازم تاكلى طبعا
مينفعش اللى هيعمل هو اللى
هياكل بس
غير كدا
نووووووووووووو




//
انا هعمل رز و بطاطس و كشرى علشان
بموت فيه
//
ماشى ياسيدى
نهارك كله نشويات
:)

OlivE يقول...

!! a7mad sala7 !!
//
بقيتو بتعرفو كلكو دلوقتى
//

حضرتك اللى واخد فكره غلط من الاول
اكيد يعنى بيعرفوا
:D

!! a7mad sala7 !! يقول...

حضرتى اه



ماشي

نورينا يقول...

ممممممممممممممممم بحب المكرونه بالباشميل جدا وبعرف اعملها بس طريقتك مختلفه عن طريقتي بفكر اجرب طريقتك من باب التغيير

عرض الموضوع متميز

انا لسه فاتحه دكاني جديد ابقي زوريني
تسلمي يا عاشقه القمر

OlivE يقول...

نورينا


//عرض الموضوع متميز //
أشكرك جدا جدا
:)

//
انا لسه فاتحه دكاني جديد ابقي زوريني
//
طبعا هعمل كدا
بس بليز واحد بيبسى دايت كدا
وياريت معاه كيك دايت برضوا
ههههههههههههههههههههه

بعد المكرونه بالبشاميل لازم
دايت على طووووووووووووول

//
تسلمي يا عاشقه القمر
//
تسلميلى يارب من كل شر

سلامى
ونورتى فى اول رد ليكى

 
شخابيـــــــــــــــــــط زيتونة © 2008. Template Design By: SkinCorner