الخميس، 12 نوفمبر 2009

ليس عشقاً


ليس عشقا


ليس عشقاً للمـــــــــــــاتِ
ولكن
ضعفاً على استكمال الحياةِ


ليس عشقاً للعيش إنفراداً بالذاتِ
ولكن حزناً
حزناً على ثقتاً
باتت تخيب فيها الامالِ


ليس عشقاً للحزنِ
ولكن جرحاً
صار يحرق فى قلبى
وتوارت به ابتساماتى ِ


مُحِيت معالم قلبى
وتلاشت ذكرياتى وعشقى لأحبائى
لقد عشقت قبلاً حياتى
ولكنى الآن أعشق مماتى
فلقد مات قلبى وتناثرت أشلائى

ليس عشقاً للدموعِ
ولكنها جليستى فى حزنى ومسراتى
تظل معى حتى أخلد فى سباتى
وتؤنسنى وأنا أحكى حكاياتى


ليس جراح حبِ
فكل جراح الحبِ
لا تساوى جرحاً من جراحاتى
ولكنها جراح ِ تؤلمنى
وتحرق قلبى وتنسينى حياتى

أشعر بنزيف قلبى
وقلبى مبعثراً مابين أشلائى
أشعر ببركان غضبِ
يداوى بصوته فى فؤادى


فيا آلهى
قد بات قلبى يحترق
ولا أجد ما يطفأ نارى
قد بات قلبى يؤلمنى
ولا أجد دوائى

فيا آله الكون
قد ضاق الكون بى
وأنا لا اريد إلا عفوك انت ورضاك
ففرج لى كربى وأحيى قلبى بعد المماتِ
فبقدرتك يعود قلبى للحياةِ
فمن غيرك يا آلهى قادراً على أحيائى
!!
.
10/11/2009

14 أكيد أحب أعرف رأيك:

halaS demahoM يقول...

حلو الكلام
قبل اي حاجه اقول انا هتكلم وانا بقالي تقريبا 40 ساعه منمتش
يعني اسف مقدما ع الكلام اللي هيتقال
بيقولك يا بخت من بكاني وبكي الناس عليه ولا ضحكنيش وضحك الناس عليه
كنت ممكن اقول كلمتين عابرتين وكل عام وانتم بخير
وانا ايه دخلي صحيح
هو انا قريت موضوع وهقول رأيي
ومن باب الاخوه في الله والدين النصيحه اتحدث ومن اعماق قلبي اتحدث
وابدأ ببسم الله
الظاهر ان الحياه ملطشه شويتين واخر المواضيع تثبت صحة ما اقول
اولا الحياه مبتحبش الضعيف اللي كل ما تديله علي دماغه يقول اه يا دماغي ويعيش اللحظه
دي عاوزة واحد رخم اوي كل ما تديله علي دماغه ... دماغه تنشف اكتر ويعافر تاني وتالت
حتي لو قال اه ... ميسمعش حتي نفسه ... ده عشان يقدر يكمل
واللي ميقدرش قيمة الحياه ... لا يستحقها
ولم يشعر بلذات شهواتها
الحياه فيها حاجات كتير وحشه ... انا عارف
بس اللي انا متأكد منه ان فيها حاجات حلوه اكتر
ومهما كانت الدنيا هنعيشها يعني هنعشها ... وكله في الاخر لا يستحق لحظة حزن مرت علينا
والله مهما كان ... لا يستحق فيمتو سكوند من الحزن
هو ايه اللي كان حصل يعني عشان كل ده
,,,,,,,,,,,,,,
فقدت حبيب؟؟؟
ايه المشكله؟
اقولك لعبة الحب دي اصلها ايه
كل واحد فينا هو اللي بيوجه تفكيره للاتجاه اللي هو عاوزه
انا اللي بحدد انا عاوز افكر في دي ولا في دي
ومحدش يقول عضب عني والله
يا راجل بطل نفاق ... هو انت بتفكر بدماغ حد غيرك ... هتقولي غصب عنك
فلما بكون عايز احب حد
فقط اوجه تفكيري في التفكير فيه ... لغيت لما يبقي التفكير ادمان
وهنا بنقول انا بحب الشخص ده
بس في البدايه خالص احنا اللي وجهنا تفكيرنا ليه
طب والشاهد
ان الليله دي كلها لعبه بنضحك بيها علي نفسنا وعلي تفكيرنا
فمش مشتاهله بقي كمية الحزن دي كلها
فقط وجهي تفكيرك وبصدق لعكس ما وجهتيه اليه مسبقا
هتلاقي العمليه سهله جدا ... وكله بفضل حسن التوكل علي الله
واعلمي
ان هناك قضاء وقدر ... بين قوسين نصيب
ومهما الواحد اتنطط علي نفسه وع اللي حواليه مش هياخد غير ما كتبه الله له
ولو مرضيش بقضاء الله ... ربنا بيسلط عليه نفسه
تعمل فيه زي اللي بيحصل فينا كلنا
فاللهم اني عبدك وابن عبدك وابن امتك ناصيتي بيدك
ماض فيا حكمك ... عدل فيا قضاؤك
,,,,,,,,,,,
فقدت صديق؟؟؟
مشكله من اتفه ما يكون
وياماااااااااا سمعت قصص لا يصدقها عقل
بس هقول
الواحد لازم يقدر نفسه تقدير عالي
ويدي نفسه 10/10 ع الاقل في الشدائد
طب والشاهد
ان لما تفقد صديق كان بينكم حاجات كتير
تقنع نفسك بطريقه او باخري ان هو اللي خسرني
مش انا اكل في نفسي وهو عايش حياته
ولعلمك ... الصاحب مبيتبكيش عليه
لانه لو طبشنا في بعض ... وانا اللي غلطان وهو مجاش اعتذر
يبقي مكنش في حاجه اسمها حب في الله
ده اساس الصداقه
وغير كده يبقي اسمها معرفة مصلحه وكل عام وانتم بخير
اللي اعرفه عن صاحبي انه مهما حصل ... فاللي بينه وبينه اكبر بكتير من اي موقف يزعلنا من بعض
ولما يكون هو غلطان انا بروح واصالحه ولما انا غلطان يبقي هو اللي ييجي يصالحني
ده اذا فرضنا وجود غلط اساسا
ده اللي بيثبت ان العلاقه لا يشوبها اي مصلحه
وبعدين كده كده حضرتك بنت ومش هتفرق معاكي
بعد الجواز هتبقي تشوفيهم في الشارع ... والله هتبقي تشبهي عليهم
ده لو جت فرصه اساسا وشفتوا بعض
وياما كانوا اصحاب وبيعملوا كل حاجه وبينهم نيران صداقه ملتهبه وبييجي الجواز بيطفي كل حاجه
عشان كده صدق الرسول صلي الله عليه وسلم حين سأله احد الصحابه من احق الناس بحسن صحابتي
قال امك ,قال ثم من ,قال امك ,قال ثم من ,قال امك ,قال ثم من ,قال ابوك
يااااااه ... خرجنا عن الموضوع خالص
ده انا رغاي وابن دزمه
الشاهد بقي من الكلام ده كله
ان مفيش حاجه في الدنيا خالص تستاهل ان حضرتك تقولي الكلام ده كله
\\
اشعر بنزيف قلبي
وقلبي مبعثرا ما بين اشلائي
اشعر ببركان غضب
\\
والله العمليه ماهي مستاهله اي حاجه من دي

والشاهد الاخير
اني هكون زعلان جدا لو الكلام ده اتقري ومتعملش بيه
وهندم ع الوقت اللي ضيعته في كتابته
دمتم في رعاية الله وامنه
س ل ا م ي

!! a7mad sala7 !! يقول...

بغض النظر عن الرد اللى فوق ده


الكلام رااائع
ومستوى تعبيرك على اوى
ما شاء الله

OlivE يقول...

juegth night
//
حلو الكلام
//
أشكرك
//
يعني اسف مقدما ع الكلام اللي هيتقال
//
من غير اى اسف يا باشمهندس



قبل ما ارد على كلامك
هقولك الله يسامحك مش هقول ليه بس فعلا الله يسامحك

مش زعل من كلامك بالعكس ردك كتير جميل جدا وعمرى ما بزعل من الحق او الصراحه بالعكس دى اكتر حاجة تسعدنى


الحياه ملطشه مع كل الناس مش معايا انا بس
بس انا ليا ظروفى الخاصه اوى
واستحاله اتكلم فيها عن البلوج اكيد

وعلى فكره كلامى دا مش ضعف منى بالعكس دى قوتى من جوايا بتخلينى اعبر عن اللى انا بحسه او اللى بشوفه من حواليا سواء ليا او لغيرى
لو ضعف اوى منى كنت قفلت على نفسى ومكلمتش حد وهربت من معامله كل الناس
بالعكس انا بحب اتعامل مع كل الناس ومن كل الطبقات كانت علشان استفاد بكلامى معاهم فى كل شىء وحتى لو حصلت مشاكل منهم ما دا الطبيعى يعنى فى الدنيا دى




//
ليس جراح حبِ
فكل جراح الحبِ
لا تساوى جرحاً من جراحاتى
ولكنها جراح ِ تؤلمنى
وتحرق قلبى وتنسينى حياتى
//

يمكن الكلمتين دول يوضحوا بعض كلامك فى الرد


الصداقه بقى والاخوه
مبقتش اقتنع بيها بصراحه
وبشوف اننا بنضحك على بعض بالكلمتين دول
مفيش صديق وفى بمعنى الكلمه الا ما رحم ربى
وللاسف وفعلا بقولها للاسف

الكلام دا من وجه نظرى ما بعمم يعنى
يعنى لو غمقتها فانا بغمقها على نفسى وبس



//
بعد الجواز هتبقي تشوفيهم في الشارع ... والله هتبقي تشبهي عليهم
//
لا دا من دلوقتى وبقى الموضوع دا يحصل
أصل احنا جيل التقدم فى كل حاجة
:)



//
والشاهد الاخير
اني هكون زعلان جدا لو الكلام ده اتقري ومتعملش بيه
وهندم ع الوقت اللي ضيعته في كتابته
دمتم في رعاية الله وامنه
س ل ا م ي
أولا مينفعش تندم على وقت وهبته لحاجة خير وبتعملها ومن جواك خير للشخص دا
كلامك كتير حلو وجميل يا باشمهندس
مقدرش اقول اي حاجة وحشه عليه



بس من غير زعل وانا مقدره كل كلامك دا
فى مثل بيقول
ماحاك جلدك مثل طفرك


وبنسبه لانى بقولك الله يسامحك
لانك لمست جزء جامد جدا من الموضوع
ومتشكره اوى اوى اوى
لاهتمامك وردك على الموضوع
وربنا يجازيك كل خير

أشكرك

OlivE يقول...

!! a7mad sala7 !!



//
الكلام رااائع
ومستوى تعبيرك على اوى
ما شاء الله
//

أشكرك
:)

OlivE يقول...

!! a7mad sala7 !!
//
بغض النظر عن الرد اللى فوق ده
//

ليه
بالعكس بإلقاء كل النظر والتفكير فى الرد اللى فوق ده

وله جزيل الشكر الباشمهندس محمد فى رده

:)

halaS demahoM يقول...

بصي حضرتك
ان كان الكلام ملوش علاقه بالموضوع
فهذا عمدا مني
انا بتكلم كلام عام
لو أخدنا الرد كوبي ولزقناه في اي موضوع مشابه
مش هنغير فيه حاجه
فالكلام عام
يتسع لاكثر من موضوع ولاكثر من شخص
وانا لا اتعمد الوصول او الاحتكاك في مواضيع شخصيه بحت
فقط
اعمم واطيل في الكلام لربما تلمس كلماتي خبايا ليست واضحه في الموضوع
واعتقد ان ربنا هيسامحني عشان ريللي لمست حاجه

\\
ماحاك جلدك مثل طفرك
\\
حلو المثل ده بس اكيد اجنبي
بس بردوا هعلق عليه
واقول
ان فيه مناطق في الجسم الايد مبتقدرش توصل ليها
في اعلي منتصف الظهر تقريبا
حتي لو وصلت ليها مش هتكون زي ما حد غيرك يوصل ليها
ربنا مبيخلقش اي حاجه هباءا كده
سبحان ربي الاعلي
اكيد ليه حكمه في كده
واكيد وصلت دلوقت

\\
ويدي نفسه 10/10 ع الاقل في الشدائد
\\
اعتقد دي

OlivE يقول...

juegth night

صباح الخير الاول

انا فاهمه وجه نظرك يا باشمهندس
وعارفه ان حضرتك مش بتتكلم فى حاجات خاصه وان كل ردودك ردود عامه ملهاش اى علاقه بالخصوصيه
لان بمنتهى البساطه حضرتك متعرفنيش
وكمان انا كل كلامى اللى بكتبه بيتعبر كلام عام
لانى مبقولش انا حصلى كذا وكذا

كلها كلمات عامه لا توحى باى حاجة شخصيه ليا او لغيرى ودا حاجة متعمده منى
لانى مش فاتحه البلوج ولا بكتب مواضيع انى الم شويه ناس جمبى تعيط على حالى
ويطبطوا عليا
مشاكلى وحياتى انا اولى بحلها من اى حد مهما كانت قوه صلتى بيه لان برضوا ما حاك جلدك مثل ظفرك


يمكن اوصلك كلامى بمعنى تانى
ان لما فتحت الميل ولقيت رد حضرتك دا كله وانك اضعت من وقتك نصف ساعه او اكتر انك تكتب الرد دا عندى فى بلوجى وزى ما بتقول كان ممكن يتكتب عند اى حد تانى وفى اى موضوع
بس بعيدا عن دا بس الرد اتكتب هنا عندى
بجد دى حاجة فرحتنى جدا جدا
بس لما قولت ليك ربنا يسامحك لانك لمست حته معينه وهى
ان فى ناس كتير متابعه المدونه دى
وانا عرفاهم شخصيا
بس مفيش حد فيهم حاول يتناقش معايا فى الكلام مجرد انهم اتفرجوا على الموضوع وسكتوا او وضحوا اعجابهم بالموضوع ليا مش اكتر من كدا

وانا بقصد بالمناقشه انه مش يقعدوا يقولى ليا يابنتى مالك والكلام دا اللى ولا بيودى ولا بيجيب بس حتى النقاش فى الموضوع ككل من بعيد كان او من بعيد محصلش

دا اللى أقصده

أشكرك لسعه صدرك لكلامى وردى



المثل دا معترفه بيه بنسبه 80 % والباقى دا لبعض الاستثناءات

سلامى

morgana يقول...

طيب أنا هروح ألف لفتين ع السريع
ولما أرجع الاقي المود مظبوط
والبلوج مزقطط


ولا المود وحش عشان ما تعزميش لا بأكل ولا بمشاريب

ماليش دعوه انا جعانه اتصرفي

يلا بقي ما تتأخريش علينا بحاجة جامده كده عشان ما اتعبش من كتر اللف

OlivE يقول...

morgana


//
طيب أنا هروح ألف لفتين ع السريع
ولما أرجع الاقي المود مظبوط
والبلوج مزقطط
//

ما هو بزقطط بردك والله :)

وكمان تلفى فين ممنوع اليومين دول بيقفشوا فى العوانس خافى بقى :P




//
ولا المود وحش عشان ما تعزميش لا بأكل ولا بمشاريب

ماليش دعوه انا جعانه اتصرفي
//

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
انت فهمانى غلط
انا عرضت اننا نخرج مش انى اعزم تفرق كتير دا
بليز صلحى الموقف دا بسرعه قبل ما حد كمان يفهمك غلط



//
يلا بقي ما تتأخريش علينا بحاجة جامده كده عشان ما اتعبش من كتر اللف
//

والله بقالى اسبوعين مطلوب منى اكتب حاجة بس مش عارفه اجمع المود واكتبها
لان المود عكس المطلوب كتابته
بس نحاول احنا ورانا حاجة بس شجعونى كدا
عايزه تثفيق حاد

OlivE يقول...

والعزومه عليكىىىىىىىى

مليش دعوه

:P

morgana يقول...

/وكمان تلفى فين ممنوع اليومين دول بيقفشوا فى العوانس خافى بقى :P/
هههههههههههههههههه
أنا لسه صغيره
علي رأي سعاد حسني:D


/انا عرضت اننا نخرج مش انى اعزم تفرق كتير دا /
الشراقوه اجدع ناس وابو الكرم والحاجات دي
لما اثبت شوية:D


/عايزه تثفيق حاد/
تصفيق بس
وتصفير وكل حاجه بس حاولي انتي وربنا يوفقك

morgana يقول...

/والعزومه عليكىىىىىىىى/
مش عارفه ليه الاجنده بتاعت المواعيد بتاعتي كلها اتقفلت
مافاضلش فيها غير صفحة المواعيد اللي اتعزم فيها:D
:P

OlivE يقول...

morgana said
//
هههههههههههههههههه
أنا لسه صغيره
علي رأي سعاد حسني:D
//

ماشىىىىىىىىىىىىىىىىى
يا صغيره على الحب
:P



//
الشراقوه اجدع ناس وابو الكرم والحاجات دي
لما اثبت شوية:D
//
لالالالالالالالالالالالالالالا
الحاجات دى لغوها طلعت مضره بالصحه فتلغت خالص من قانون الشراقوه
:)


وارجوووووووووووك
اوجووووووووووووووك
اوجوووووووووووووووووك


اثبت بقى
:)


//
مش عارفه ليه الاجنده بتاعت المواعيد بتاعتي كلها اتقفلت
مافاضلش فيها غير صفحة المواعيد اللي اتعزم فيها:D
:P
//

هاهاهاهاهاهاها
على ماما
الاجنده معايا اصلا
وفاضيه خالص
انا عارفه انتى شيلاها ليه اصلا
ولا علشان البرستيججججججج


:P
:P
:P


مش هتنازل عن عزومه لبراديز مليش دعوه
:(
هعيط

morgana يقول...

/مش هتنازل عن عزومه لبراديز مليش دعوه /
عنينا ياجميل انت تؤمر
:-*

 
شخابيـــــــــــــــــــط زيتونة © 2008. Template Design By: SkinCorner