الأحد، 26 يوليو 2009

???

انا بجد مضيقه وتعبانه اوى
مش عايزه اتكلم
بس محتاجه حاجة واحد بس
محتاجه دعواتكم وبس
سلامى
وانا اسفه انى بضايقكم دايما
:(

16 أكيد أحب أعرف رأيك:

morgana يقول...

ايه ده ايه ده لا يكون جو الزعل ده من عندي:(

طب أنا سمعت بنصيحتكو اهه ورجعت كما كنت
روقي كده عاوزين نشوف ابتسامة اوليف
ربنا يبعد عنك الهم والزعل والضيق يارب
سلامي ليكي

halaS demahoM يقول...

دعاء الهم والحزن :

« اللهم إني عبدك , ابن عبدك , ابن أمتك , ناصيتي بيدك , ماض في حكمك , عدل في قضاؤك , أسألك بكل اسم هو لك , سميت به نفسك, أو أنزلته في كتابك, أو علمته أحدًا من خلقك, أو استأثرت به في علم الغيب عندك, أن تجعل القرآن ربيع قلبي, ونور صدري ، وجلاء حزني, وذهاب همي » .

« اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن , والعجز والكسل , والبخل والجبن , وضلع الدين وغلبة الرجال » .



دعاء الكرب :

« لا إله إلا الله العظيم الحليم , لا إله إلا الله رب العرش العظيم , لا إله إلا الله رب السماوات ورب الأرض ورب العرش الكريم » .

« اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين , وأصلح لي شأني كله , لا إله إلا أنت » .

« لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين » .

!! a7mad sala7 !! يقول...

ربنا يزيح عنك


رد محمد صلاح كفاية اوى
ربنا يجازيه خير

The illusionist يقول...

ربنا يكرمك ويعينك ويقدرك على تعبك


ودعاء ابو صلاح كفايه

ShiMOo يقول...

ربنا معاكي ومعانا يارب

OlivE يقول...

متشكره اوى على ردودكم

catch me if you can
متشكره اوى على الادعيه دى وربنا يبارك فيك دايما يارب وجزاك الله كل خير

morgana

msh 2dra ad7k bgd



a7mad sala7

//ربنا يزيح عنك//
اللهم امين

the illusionist

//ربنا يكرمك ويعينك ويقدرك على تعبك//
اللهم امين



shimOo
//ربنا معاكي ومعانا يارب//
يارب

7oR@$ يقول...

طبعا في البداية أقولك ربنا يفرج كربك ويخرجك من إلي أنت فيه

بس لازم أقولك الدعاء وحده مش كفاية طبعا أنا مش بعترض علي الدعاء علشان أكيد مفيش حاجة حنقدر نعملها من غير مساعده ربنا سبحانه وتعالي لكن لازم أنت كمان متهربيش من زعلك لا تواجهيه تقعدي مع نفسك أو مع حد بتثقي فيه وتقعدوا تفكروا في مشاكلك وتبتدي تخدي مشكلة مشكلة وتحولي تحليها أو تنسيها من الأصل لو مش مهمة وفي الأخر أكيد حتتحسني

فكري في كلامي وحولي تعملي بيه


سلامي ليكي

أحمد عنتر

حورس

halaS demahoM يقول...

اسف جدا لاني هتدخل في رد احمد بيك عنتر
\\
بس لازم أقولك الدعاء وحده مش كفاية طبعا أنا مش بعترض علي الدعاء علشان أكيد مفيش حاجة حنقدر نعملها من غير مساعده ربنا سبحانه وتعالي
\\
بص يا احمد بيك
الدعاء لما بيكون من القلب
وتدعي وانت كلك ثقه في ربنا انه هيعمل لك الحاجه دي
يعني هو بجد مفيش حل غير الدعاء الصادق
لا كلام ولا اي حاجه من دي
انا مش بقلل من شأنها ولا حاجه
بس دي صدقني ربنا بيحطها في طريقك بعد الدعاء الصادق
يعني بتكون نتيجه عن الدعاء



وسوري بجد ليك علي الجمله دي
أتأمرون الناس بالبر وتنسون انفسكم

جرب انت اللي بتقوله
ربنا يفك كرب كل المكروبين وكل المسلمين
لو كانوا يستاهلوا
اسف
و
س ل ا م ي

7oR@$ يقول...

محمد صلاح باشا

أولا انا مقللتش من قيمة الدعاء بس الدعاء فعلا لوحده مش كفاية لو كدة مثلا انا اكون مش بذاكر وأبقي مضايق علشان الأمتحانات فأدعي ربنا دعاء صادق يقوم ربنا يستجيب دعايا وأتفوق لا طبعا لازم العمل علشان ربنا يستجيب أنا مش ححط أيدي علي خدي لا طبعا لازم أفكر وأعرف سبب المشكلة وأبدأ بحلها وأدعي ربنا يساعدني علي تجاوزها علشان ربنا يقف جنبي لكن انا محطش أيدي علي خدي وأندب حظي وأدعي ربنا دعاء صادق ربنا ميرضاش بكدة لازم أعمل علشان ربنا يساعدني

وأفتكر كويس

إن الله لا يغيِّر ما بقوم حتى يغيِّروا ما بأنفسهم


دي وجهة نظري وضحلي انت كمان وجهت نظرك

وشكرا لتعقيبك الأكثر من رائع

وسلامي ليك

وأسف يا أوليف تري علي إني عملت مناقشة في بلوجك

سلامي ليك وليكي

أحمد عنتر حورس

OlivE يقول...

horas

متشكره اوى على ردك وعلى نصيحتك اكيد اهم شىء هو الدعاء والتقرب لله بالدعاء لان الله سبحانه وتعالى هو اللى قادر على فك كرب اى انسان وكفايه كلمه يارب انها تكون على لسانى وسبحانه وتعالى عالم بالغيب وعالم ايه اللى جوايا وبدام مش بتمنى حاجة وحشه لحد متاكده ان الله سبحانه وتعالى بيخلصنى من التعب دا الحمد لله على كل حال


انا فاهمه وجه نظرك حضرتك جدا جدا ومتشكره ليك اوى
catch me if you can

معلش انا هدخل رد محمد صلاح معاك
ساعات بندعى وبنبقى من جوانا بجد فى نار مش بتبقى قادر تفصل ما بين دعوتك اللى لازم تكون مخلص فيها وما بين تعبك وكلنا بنغلط فى كدا اكيد لازم نكون مخلصين فى الدعاء وكل حاجة بس غصب عنك بتحس انك مش قادر وحاسس انك محتاج تتكلم وتقول على اللى جواك حتى لو هتقعد تكلم مع نفسك ودى اكتر حاجة انا بفضلها لحد ما اوصل لحل او انى اهدى نفسى ومزعلش



ومفيش اى مشاكل لاى مناقشه من اى حد فى البلوج هنا انتم نتوروا بافكاركم ومناقشتكم


كلمه بس اخيره مهما الانسان فيه بيحب برضوا يساعد اللى حواليه بكلمه ولو بسيطه لانه بيبقى حاسس بيهم وبتعبهم لانه مر بنفس الموقف دا الموضوع مش اننا بندعى بالبر وننسى نفسنا دى مجرد زعل وتعب وخلاص والكلمه بتاثر وممكن تريح ممكن

دى وجه نظرى


سلامى

ღ tota ღ يقول...

ربنا معاكي ومعانا ياااااارب

يلا بقي ادخلي شوفي بوست عريس ع النت واضحكي كده وفرفشي ولا عايزاني ازعل ؟؟؟

ربنا يفك كربك
وييسرلك الامور كلها :)

ღ tota ღ يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ღ tota ღ يقول...

سوري حذفت تعليق لانه اتعمل مرتين :D

halaS demahoM يقول...

\\
ومفيش اى مشاكل لاى مناقشه من اى حد فى البلوج هنا انتم نتوروا بافكاركم ومناقشتكم
\\
طبعا احنا ضيوف نعامل معاملة الكرام من اهل الكرم

يابن ادم انك مادعوتني ورجوتني غفرت لك ولا ابالي
يابن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك .
يابن ادم لو لقيتي بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لاتشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة.

معتقدش ان الكلام مع البشر يريح اكتر من كلام زي ده

OlivE يقول...

tota
//ربنا معاكي ومعانا ياااااارب//
يارب يا توتا

ميرسى يا جميله على ردك وربنا يخليكى يارب ويكرمك ان شاء الله

ولا يهمك لو الرد وصل مليون مره البلوج بلجك طبعا

OlivE يقول...

catch me if you can

//طبعا احنا ضيوف نعامل معاملة الكرام من اهل الكرم//

اكيد يا باشمهندس حضرتك تنور بردودك

//يابن ادم انك مادعوتني ورجوتني غفرت لك ولا ابالي
يابن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك .
يابن ادم لو لقيتي بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لاتشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة.//
سبحانه وتعالى قادر على كل شىء وكلنا عايشين الحمد لله بكرم الله سبحانه وتعالى علينا ومغفرته لينا فى كل شىء محدش يقدر ينكر واللهم ارحمنا جميعا


//معتقدش ان الكلام مع البشر يريح اكتر من كلام زي ده//
اكيد يا باشمهندس
انا متشكره لحضرتك جدا وربنا يفك كرب كل مسلم يارب

 
شخابيـــــــــــــــــــط زيتونة © 2008. Template Design By: SkinCorner